Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nyhed

Offentligheden / Pressen

10 hurtige tips til Zoom

Begrænsning på 40 minutter?

Hvis du oplever, at dit møde lukker ned før tid, kan det muligvis skyldes, at du ikke er logget ind på Zoom-klienten på din computer. Åbn din klient og sign in with SSOaarhusuniversity.zoom.us. Du vil derefter blive ledt videre til WAYF og ind på din brugerkonto.

Problemet kan også opstå, hvis Zoom ikke logger ind på en licenskonto. Prøve da at slette al din browserhistorik og sign in helt forfra via WAYF på aarhusuniversity.zoom.us

Kontrollér at du er host

Har en kollega oprettet dit møderum? Sørg da for at kontrollere, at du er angivet som host. Dette kan du se ved at der under Participants-menuen står host i parentes efter dit navn. Er du ikke host kan du eksempelvis ikke lave breakout rooms

Brug Whiteboard-funktionen som tavle

Ved at trykke på den grønne menuknap, Share screen, kan du dele et whiteboard som du kan tegne og notere på. Tegn enten med musen eller en tegneplade. Du kan også koble en iPad på via Share screen-menuen og bruge den til at tegne, eksempelvis med en Apple Pencil.

Annotér i din PowerPoint

Du kan notere i din PowerPoint på samme måde som ved brug af Whiteboard-funktionen. Du synliggør tegneværktøjerne ved at trykke på Annotate-knappen. Mangler du plads, kan du eventuelt indsætte tomme slides til brug som tavle.

Skærmdeling er et samarbejdsværktøj

Share screen-menuen giver også dine deltagere mulighed for eksempelvis at annotere. Dette kan være et nyttigt samarbejdsværktøj. På skærmdelingsmenuen klik da på More for at allow eller disable participants’ annotation.

Planlæg dine møder i Blackboard

Ved at oprette møder direkte i Blackboard, sikrer du, at dine studerende nemt kan tilgå møderummet, og du slipper for at udsende mødelinks manuelt. Du kan finde en videovejledning til oprettelse her. Hvis du er kommet til at datere en mødedato engang i fortiden, vil linket ikke være synligt for de studerende, når først mødet er begyndt. Sørg derfor for at du har skemalagt mødet korrekt. 

Undgå Zoomageddon

Når du opretter et møde i Zoom via Blackboard, sørg da altid for, at video og lyd er slået fra hos deltagerne fra starten af. Det kan efterfølgende slås til efter behov. Video skaber en følelse af nærhed, men kan udfordre forbindelsen hos dem med dårligt internet. Har du mange deltagere på et hold, instruér dem da i at slå deres mikrofon til og fra igen, når de er færdige med at tale.

Er det mig du taler til!?

Sørg for at redigere dit Display Name i din Zoom-profil, så folk kan se navnet på dem de snakker med og ikke blot dit AUID. Dette er mest af alt vigtigt, når du ikke har dit webcam tilsluttet eller et profilbillede uploadet. Display Name justeres automatisk, når du redigerer dit for- og efternavn.

På med bøfferne

Et legende barn, en larmende plæneklipper eller en overgearet hund er blot nogle af de lyde, der kan gå i mikrofonen på din computer. Hvis du har hovedtelefoner med mikrofon til rådighed, så brug dem når du afholder Zoom-møder – mikrofonen i dem er ofte bygget til at frasortere baggrundsstøj.

Giv plads til småsnak eller aktivér et venteværelse

Med Zoom kan du tillade deltagere adgang til et møderum, inden du selv er ankommet. Det kan være en fordel, hvis du ønsker deltagerne skal have mulighed for at småsnakke lidt inden mødestart. Er dette ikke en passende mulighed, kan du i stedet oprette en møderum med venteværelse, hvor deltagerne kan vente indtil du lukker dem ind samlet eller enkeltvis. Når du opretter dit møde, gå da ind under Advanced Options for at Enable join before host eller Enable waiting room.


Se også vores andre Zoom-vejledninger

Kontakt

Nyhedsbrevet blev udarbejdet af Nina Vestergaard Adolfsen. Har du ris, ros eller kommentarer så skriv til nva@stll.au.dk.

Arrangementer

Se alle arrangementer fra ST Learning Lab