Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Peergrade-integration til Blackboard

Hvis du endnu ikke bruger peer feedback i din undervisning, kan vi kun anbefale, at du prøver det. Peer feedback er en fantastisk måde for de studerende at lære at give og modtage feedback, og samtidig øger det også mængden af feedback. Peergrade gør processen endnu lettere.

27.03.2019 | Nina Vestergaard Adolfsen

Der er en række fordele ved at bruge peer feedback i din undervisning. Den mest væsentlige fordel er, at det øger mængden af feedback og udvikler de studerendes evner, når de udarbejder deres egen opgave, læser andres og formulerer konstruktiv feedback.

Derudover lærer de at formidle bredt og ikke kun til deres underviser. Det fremmer deres samarbejdsevner, når de lærer at se deres medstuderendes input som relevant sparring. De bliver bedre til at vurdere deres eget arbejde. Og mange andre fordele.  

Inden du går i gang med peer feedback, er det vigtigt de studerende ved, hvilke kriterier de skal vurdere hinanden ud fra. I Peergrade giver de studerende hinanden feedback ud fra en såkaldt rubric. En rubric er et evalueringsværktøj der fastlægger de specifikke forventninger til en opgave. I Peergrade kan du lave dine egne rubrics, anvende frit tilgængelige rubrics eller bruge rubrics udarbejdet af AU.

Husk at de studerende skal have mulighed for at revidere deres arbejde efter de har fået feedback.

Nyttige funktioner i Peergrade:

  • Dine studerende kan aflevere individuelt eller i grupper. I Blackboard er studerende på et hold automatisk tilknyttet de oprettede opgaver.
  • Man kan både aflevere og give feedback anonymt eller med navn.
  • Du kan trække rapporter på de studerendes opgaver og feedback.
  • Integrationen understøtter feedback fra medstuderende, den studerende selv og underviser.
  • Der er mulighed for at markere feedback, som underviser skal se nærmere på.

Sådan kommer du i gang:

  1. Opret et indholdsområde. Tryk på Værktøjer, Flere funktioner og find Peergrade.
  2. Opret en ny assignment og vælg en rubric fra biblioteket eller opret din egen. Vælg herefter om det skal være en Live session uden deadlines eller Homework med deadlines.
  3. Nu kan dine studerende aflevere deres opgaver.
  4. De studerende kan herefter give feedback på hinandens opgaver ud fra den valgte rubric.
  5. Derefter modtager de feedbacken og kan svare på den.
  6. Underviseren kan naturligvis følge med i de afleverede opgaver og feedbacken, og har mulighed for at trække statistik på forløbet.

Har du brug for hjælp til at gøre peer feedback en aktiv del af din undervisning? Kontakt ST Learning Lab så hjælper vi dig i gang.

Private og offentlige virksomheder