Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Kohorte af naturfagslærere

90 lærere følges i forbindelse med overgangen fra læreruddannelsen til et job som lærer

En kohorte af naturfagslærere fra Læreruddannelsen i Aarhus


Projektet følger over flere år en hel årgang af lærere med linjefag i fysik/kemi, biologi, geografi og natur/teknik.

I alt følges omkring 90 lærere i forbindelse med overgangen fra læreruddannelsen til en ansættelse som lærer i folkeskolen samt i de første år, de er i job.

Formålet er at undersøge og få en bedre forståelse af naturfagslæreres overvejelser og oplevelser i denne overgangsperiode.

Projektet er et samarbejde med VIAUC Læreruddannelsen i Aarhus.

Projektet indtil videre

Den første del af undersøgelsen tog udgangspunkt i forskningsspørgsmålet:

  • Hvad karakteriserer nyuddannede danske naturfagslæreres baggrund i naturfag, deres refleksioner over undervisning i naturfag og deres syn på sig selv som fremtidige naturfagslærere?

Projektets første spørgeskema blev udsendt i juni 2009, lige inden de lærerstuderende afsluttede uddannelsen. Resultaterne herfra blev præsenteret på IOSTE konference i Slovenien i juni 2010 (Need for Danish science teachers’ continual professional development after pre-service training).

Spørgeskema nr. 2 blev udsendt i december 2010.

Nyt fra projektet

En artikel med reference til data fra første del af undersøgelsen er blevet publiceret i tidsskriftet NorDiNa:

  • Nielsen, B.L. (2011). A cohort of novice Danish science teachers: Background in science and argumentation about science teaching. NorDiNa, 7(2), 202-218
    Gå til artiklen i NorDiNa, 7(2)