De nye læreplaner for STX kræver, at eleverne skal kunne demonstrere viden om fagenes identitet og metoder. Og på HTX indgår kendskab til videnskabelig metode i kernestoffet på Studieområdet.
I den forbindelse er der opstået et behov for nyudvikling, diskussion og efteruddannelse omkring emnerne fagopfattelse, videnskabsfilosofi og videnskabens metoder i de naturvidenskabelige fag i gymnasiet. Center for Scienceuddannelse (CSE) og Institut for Videnskabsstudier (IVS) ønsker at imødekomme dette behov – med fokus især på, hvordan sådanne emner kan inddrages i undervisningen.
Nature Of Science-projektet (NOS) skal udvikle et kursus- og undervisningsmateriale, der kan sætte en dagsorden for arbejdet med fagenes identitet og metoder. I udviklingsprojektet er det mål at formulere 8-10 elementer, der kan udgøre en faglig og didaktisk kerne.
Projektet er startet op i foråret 2010 og afsluttes i efteråret 2011.
I oktober 2010 afholdt CSE en NOS-workshop for en gruppe gymnasielærere og medarbejdere ved IVS. Dér blev det tydeligt, at der er behov - og gode muligheder - for at fastlægge en række NOS-elementer, som bør indgå i undervisningen, og som kan udgøre et fagligt fundament.
Udover videnskabeligt personale fra IVS og CSE, Aarhus Universitet, medvirker desuden:
NOS-gymnasielærergruppen:
Div. organisationer: