Denne ressource hjælper dig med at komme i gang med dine kursusbeskrivelser, så du får berørt de rette læringsmål og taksonomiske niveauer.
Læringsmål har tre funktioner
Et læringsmål beskriver en kompetence den studerende skal have efter kurset. Derfor beskrives læringsmål oftest med "Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne ...".
Et læringsmål beskrives ved et verbum + substantiv: Hvad den studerende forventes at kunne GØREverbum med en bestemt tingsubstantiv. For eksempel "Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne anvende anatomisk nomenklatur". Det er muligt at observere om den studerende benytter anatomisk nomenklatur (bedømmelse) og lave undervisningsaktiviteter gennem kurset så det øves (undervisningsaktiviteter).
Læringsmål for de enkelte kurser er beskrevet i kursets kursusbeskrivelse. I retningslinjerne for kursusbeskrivelser på Nat-Tech står der om læringsmål:
Læs mere om retningslinjer for studieordninger og kursuskatalog ved Nat og Tech
Et læringsmål består som hovedregel af et verbum og et substantiv:
En taksonomi er et klassifikationssystem – i dette tilfælde en hierarkisk opbygning af læringsudbytte.
Kursusbeskrivelsen indeholde en række definerende elementer for kurset. Her fokuseres på formålet for kurset, kursets læringsmål og kursets eksamensform.
Formålet skal give en kort argumentation rettet med den studerende om hvorfor han/hun skal have faget og hvad det kan bruges til.
Læringsmålene beskriver hvad den studerende skal kunne når kurset er afsluttet
Eksamensformen skal passe til læringsmålene og undervisningsaktiviteterne
Se en uddybning her
Her kan du finde en række kommenterede kursusbeskrivelser. Der er fokus på formål og læringsmål