Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

QUEST

Kort om projektet

I perioden 2012-2015 (begge år inkl.) samarbejdede Center for Scienceuddannelse (nu STLL) ved Aarhus Universitet og professionshøjskolen VIA University College om at skabe en ny model for kompetenceudvikling blandt grundskolelærere. Projektet ved navn QUEST havde til formål at sikre en bæredygtig udvikling af science-undervisningen i de danske grundskoler.

Besøg projektets egen hjemmeside questprojekt.dk.

Lundbeckfonden bevilligede næsten 3,2 mio. kr. til projektet, hvilket gav et samlet budget på godt 9 mio. kr. De konkrete aktiviteter foregik i fem jyske kommuner: Holstebro, Horsens, Randers, Silkeborg og Aarhus.

Baggrund

Efteruddannelse af lærere er en hurtig og direkte måde at forbedre undervisning i grundskolen på, og et omkostningseffektivt alternativ i forhold til at fremme elevernes læring. Men traditionelle efteruddannelsesaktiviteter, som fx kurser, har kun minimal – eller slet ingen – langvarig effekt på lærernes arbejdspræstation i klasseværelset. Så snart implementeringen af de pågældende aktiviteter er overstået, stopper den eksterne tilskyndelse til forandring, og man vender tilbage til gamle rutiner.

Det er derfor afgørende at supplere implementeringsfasen med en fase, hvor der er fokus på ”institutionalisering”, således at skolerne får mulighed for at indrette sig hensigtsmæssigt i forhold til at kunne understøtte forandringsprocessen hos lærerne.

Tidsplan

QUEST projektet løber over fire år fra og med 2012 til og med 2015. Projektets kursus-aktiviteter igangsættes i skoleåret 2012-13.